Tempoh Waktu Puasa Di Beberapa Buah Negara

20.6.15

Tempoh Waktu Puasa Di Beberapa Buah Negara | Ibadah puasa di bulan suci Ramadhan adalah ibadah puasa yang wajib untuk dilakukan oleh semua muslimin dan muslimat di dunia ini. Pengertian puasa itu merupakan rasa untuk menahan diri dari rasa lapar dan haus dan juga menahan perkara-perkara yang dapat membatalkan puasa tersebut, dimulai dari terbitnya fajar hingga terbenamnya matahari di ufuk barat.


Setiap negara tentunya memiliki tempoh puasa yang berbeza dengan negara yang lain. Kita di Malaysia akan berpuasa hampir 13-14 jam lamanya. Tapi tahukah kita bahawa ada negara lain yang mempunyai tempoh puasa hingga mencecah 22 jam lamanya. Menurut para ahli astronomi, bahagian utara bumi bukan sahaja akan mengalami tempoh terpanjang puasa, tapi juga yang paling panas sekurang-kurangnya dalam 33 tahun terakhir untuk Ramadhan ini. Ramadhan 2015 juga disebut akan menjadi yang paling panas dalam sejarah masa kini, dengan banyak negara kini mengalami musim panas yang ekstrem, seperti India yang mengalami suhu sehingga 50 darjah celsius.

So, kat sini aku nak kongsi senarai tempoh waktu puasa di beberapa buah negara untuk panduan. Mana tau kan korang kena berada di negara-negara ini sepanjang bulan Ramadhan.

SENARAI TEMPOH WAKTU PUASA DI BEBERAPA BUAH NEGARA


Tempoh Waktu Puasa Di Beberapa Buah Negara

So, kepada mana-mana pembaca yang akan berada di Iceland, Sweden, USA, Germany, dan England harap bertabah dalam menunaikan ibadah puasa ini. Apapun selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam.



You Might Also Like

6 ♥ Surat Cinta ♥

  1. nasib baik lah malaysia ni takde lah lama sangt kan.
    www.kaio.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la ... kena 22 jam, nak pi buffet ramadhan pun x sempat..

      Delete
  2. Adik ipar penah puasa 16 jam duduk UK, haha mmg bertabah katanya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak wat camne kan... bertabah je la...hehe

      Delete

Hubungi Penulis

Name

Email *

Message *

PRchecker.info
free web site traffic and promotion

Subscribe