CARA ALTERNATIF KE KLIA / KLIA2 MENGGUNAKAN CREWAIRPORT.COM

CARA ALTERNATIF KE KLIA / KLIA2 MENGGUNAKAN CREWAIRPORT.COM | Assalamualaikum semua... Sape sini selalu pergi ke KLIA atau KLIA2 ? Nak tanya korang la, selalu pi sana korang naik apa ekk ? Aku selalu hadapi masalah kalau nak ke airport. Sebab kebiasaannya flight aku belah pagi. Nak suruh orang hantar, sape pulak yang sanggup nak bangun pepagi. Kalau pergi reramai boleh la nak panggil uber tapi kalau travel sendiri, huhuu.. bercinta gak nak ke airport tu.. Macam tu jugak kalau baru balik travel. Kadang-kadang flight delay sampai lewat malam. Time tu mula la kelam kabut nak cari transport balik.

Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com
Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com


PERKHIDMATAN KENDERAAN AWAM KE AIRPORT KLIA / KLIA2


Sape ada masalah yang sama macam aku?? haaa... sep sket. Sebenar seperti yang kita sedia maklum, ada beberapa pilihan untuk ke KLIA atau KLIA2 menggunakan perkhidmatan awam. Tapi setiap satu dari perkhidmatan ni mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Antaranya adalah seperti :


KLIAExpress

Kebiasaannya perkhidmatan KLIAExpress menawarkan diskaun sebanyak 10% bagi pembelian Return Ticket melalui ticket machine bagi tiket dari KL Sentral ke KLIA/ KLIA2 dan sebaliknya. Then, kalau kita berada di luar kawasan Kuala Lumpur agak sukar kan nak ke KL Sentral. So, boleh naik di mana-mana stesen ERL Transit. Perjalanan ke KLIA/ KLIA2 hanya mengambil masa kurang 30-45 minit. Tapi masalahnya last train dalam pukul 12.50 am. Jadi kadang-kadang kalau flight delay memang tak sempat nak kejar last train tu.. maka berhuhu la kat airport 😂

Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com
KLIAExpress (sumber gambar dari google)


Bas

Perkhidmatan bas pula boleh didapati di KL Sentral atau Terminal Bersepadu Selatan dan sememangnya murah terutama bagi yang selalu travel dengan budget yang rendah. Perjalanan memakan masa lebih kurang 1 jam. Tambang pun tak mahal dalam RM12 je cumanya kena ikut schedule perjalanan bas la.

Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com
Antara bas yang ke KLIA 2 (sumber gambar dari google)


Grab car, Uber & Teksi

Pernah guna perkhidmatan Grab, Uber atau Teksi ? Perkhidmatan ini boleh digunakan dengan membuat booking melalui aplikasi untuk mendapatkan kenderaan ke KLIA / KLIA2. Dari segi kos pula di antara RM70-RM150. Perkhidmatan ni praktikal untuk mereka yang mengejar masa. Cumanya kalau sangkut dalam traffic jam, parah gakkk.

Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com
Grab car, Uber & Teksi


Crew Airport (shuttle van)

Terkini ada satu lagi perkhidmatan yang boleh dipilih bagi sesiapa yang nak ke KLIA atau KLIA2. Nak tau tak?? Ya, ada satu perkhidmatan yang menawarkan pick-up dari hotel ataupun hostel di sekitar Kuala Lumpur ataupun dari KL Sentral ke KLIA / KLIA2 dan juga sebaliknya. Perkhidmatan ni menggunakan van dan yang paling penting kita boleh minta mereka mebuat pick-up mengikut masa yang kita mahu.

Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com
Perkhidmatan Crew Airport

Perkhidmatan shuttle yang diberi nama Crew Airport ini masih baru beroperasi dan jika berminat boleh membuat tempahan sehari lebih awal melalui online di www.crewairport.com [link di bawah]. Pick-up point dan drop-off point tertakluk kepada hotel & hostel di sekitar kawasan KL City sahaja. Perkhidmatan ni sangat sesuai bagi sesiapa yang menginap di hotel nak ke airport ataupun pelancong yang datang ke Malaysia dan menginap di sekitar Kuala Lumpur. Tapi kalau korang yang tak menginap di hotel ataupun berada di luar KL City, korang boleh memilih pick-up point di KL Sentral. Harga tambang pula tak mahal, hanya RM28 sehala untuk seorang untuk ke KLIA/KLIA2 atau sebaliknya bila menggunakan perkhidmatan CrewAirport.com

Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com
Pick-up Point kami di KL Sentral

Oleh kerana perkhidmatan ini masih baru, aku bersama-sama dengan Team Projek Travel pun mencuba la untuk menggunakan perkhidmatan ni masa nak ke KLIA2. Time tu kebetulan ada di antara kami yang nak ke Penang. Kami berkumpul di KL Sentral dan sebuah van milik Crew Airport datang dan pick-up kami di situ. Van ni sangat luas dan selesa. Yang penting bersih hokayyyy..

Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com
Ruang dalam van yang bersih dan selesa

So, kalau korang nak ke airport, sekarang dah ada satu lagi alternatif yang boleh dipilih. Bagi aku perkhidmatan Crew Airport lebih flexible sebab kita tak perlu rushing nak mengejar jadual perjalanan kerana memang mereka akan buat pick-up mengikut masa kita. Cuma buat masa ni pick-up point still limited area. Maybe in future mereka boleh menambah lokasi pick-up point supaya kita lebih senang nak tunggu. Lagi satu, kalau boleh crew airport dapat membina aplikasi yang boleh dimuat turun di telefon untuk memudahkan pengguna membuat tempahan. Ha, ni 2 saranan yang dapat aku harap akan ditambah pada masa akan datang...

Cara Alternatif Ke KLIA / KLIA2 Menggunakan Crewairport.com
Jom guna perkhidmatan crewairport.com

Apa pun, all the best untuk Crew Airport kerana menyediakan perkhidmatan shuttle ke KLIA atau KLIA2 dengan harga yang murah. Untuk maklumat lanjut boleh rujuk link di bawah :

Website :

Facebook :

Instagram :



Post a Comment

8 Comments

  1. Rasa nanti nak cubalah pergi airport guna perkhidmatan ini. Sebelum ni dah naik bas dan train. hehe terima kasih :)

    ReplyDelete
  2. mudah lah lepas ni kalau nk p klia2, nak nak kalau sorang jimatlah. dari naik teksi atau grab memang berlipat kali ganda la harga.

    ReplyDelete
  3. hi dikbee yg dirindui selalu!! hahaha lama kn x jmp huhu btw bru tahu ada crew airport tu n WOW 28 hengget mmg sgt affordable!! x kesah la sharing dgn strangers pon sbb dah satu hala pon kan kalau nk byr uber / taxi tu mahal sgt! thanks for thsi great info

    ReplyDelete
  4. Affordable kot kalau hanya rm28.even naik bas rm12, tapi klu ngan shuttle van ni lebih cepat khas bg mereka yg terkejar2 masa penerbangan

    ReplyDelete
  5. Eh, 28 ringgit je....paling syok siap boleh ambil di hotel lagi tu, sangat berbaloiiiiiii dan memudahkan pelanggan nantikan. Onie dah pernah try sekali servis dia, memang tip top kebabom!

    ReplyDelete
  6. kakkk! bagusnya servis crew airport ni. baru ainy tahu. dah tak payah dah pening2 fikir nak bayar parking mahal kat airport tu lagi. thanks kak for the info.

    ReplyDelete
  7. senanglah nak ke klia lepas ni ye.. .

    ReplyDelete
  8. senangnya! ni kalau sorang2 pun tak takut nak pergi

    ReplyDelete