Dinner Bersama Kawan-Kawan Di Dodo Dim Sum Dan Steamboat

Dinner Bersama Kawan-Kawan Di Dodo Dim Sum Dan Steamboat | Assalamualaikum semua.. Setelah cuti sakan selama 2 minggu untuk Hari Raya Aidiladha, kini sis kembali ke ibu kota untuk meneruskan aktiviti harian dan juga mencari nafkah. Kebetulan bila sampai je KL, kawan-kawan sis roger ajak jumpa. Apalagi, terus la sis onzz sebab rindu nak jumpa dan bergelak ketawa dengan mereka. Kami decide untuk dinner di Dodo Dim Sum Dan Steamboat yang terletak di Bukit Jelutong, Shah Alam.


Masa sis sampai tu masih awal lagi so sempat la meninjau kawasan sekitar dalam restoran. Untuk pengetahuan korang, restoran ni mula beroperasi sekitar bulan Mac 2023 yang lalu jadi memang consider baru lagi la. No wonder la interior dalam restoran kelihatan masih baru dan cantik. Sememangnya Dodo Dim Sum & Steamboat direka bentuk untuk menjadi suasana outlet yang mesra dan memberi inspirasi serta menjadikannya tempat yang sesuai untuk mencipta detik dan kenangan di kalangan keluarga dan rakan. Selain itu, Dodo Dim Sum & Steamboat juga ingin memastikan kepuasan pelanggan dalam menikmati makanan yang berkualiti serta detik-detik yang tidak dapat dilupakan apabila datang ke restoran ini.




Sebut pasal makanan, Dodo Dim Sum Dan Steamboat merupakan sebuah restoran gabungan masakan Dim Sum dan Steamboat. Bukan tu je, ada juga hidangan masakan asli dari Thai. Semuanya diperolehi daripada resipi asal chef kat sini iaitu Master Chef Jun. Apa yang menariknya, dim sum kat sini adalah buatan tangan (homemade) tau. Jadi kita boleh rasa kesegaran bahan yang digunakan di dalam dim sum tersebut. Ni antara list dim sum yang kami order masa makan kat sini : 

Steamed Dim Sum
1. Siew Mai
2. Har Gow
3. Chicken Kerabu
4. Salted Egg Custard Bun

Fried Dim Sum
1. Five Spice Beancurd
2. Crispy Prawn Beancurd
3. Radish Cake – dodo style



Untuk menu steamboat pula boleh pilih sama ada ingin yang set atau Ala Carte. Memandangkan kami ramai jadi kami pilih yang set dengan 2 jenis kuah. Bahan steamboat yang digunakan memang segar dan ada juga bahan buatan sendiri seperti bebola dan paste. Kuah pula ada 2 dan merupakan sup Thai yang mempunyai herba, rempah ratus dan aromatik, menghasilkan kuah manis, masam dan pedas. 



Oh ya, steamboat kat sini bukan la steamboat semata-mata sebaliknya boleh juga nak grilled bahan yang sama sebab plate grilled disediakan sebelah kuah steamboat. Apa lagi, time ni la masing-masing tunjuk skill memasak. Bila dah masak, cicah pula dengan mana-mana enam sos pencicah. Nak lagi best, boleh request staff untuk buatkan sos istimewa Dodo dengan campuran beberapa jenis sos. Fuhhh.. memang sedap ye makan steamboat ramai-ramai macam ni. Ni antara set steamboat yang ada kat sini : 

Broth
1. Nam Tok
2. Khao Soi

Signature Items
1. Fresh Prawns
2. Sliced Beef
3. Chicken Fillet

Homemade Items
1. Classic Chicken Paste
2. Thai Basil Beef Paste
3. Coriander Beef Balls
4. Prawn Capsicum Dumplings
5. Onion Chicken Paste
6. Thai Curry Beef Paste

Vegetables
1. Hong Kong Sawi
2. Baby Kailan

Noodles
1. Thai Flat Noodle
2. Spring Noodle

Mushroom
1. Shitake Mushroom
2. Enoki Mushroom



Takkan makan dim sum dan steamboat je ke?? Oh tidak yeee.. bagi yang nak makan menu berat, kat sini ada hidangan asli dari Thailand juga. Boleh pilih nak makan menu individu ataupun makan hidang seperti : 

Noodle (Soup)
1. Tom Yum

Salad
1. Som Tum Talay

Snacks
1. Larb Tod

Fried Rice
1. Dodo Khao Pad

Stir Fry Mains
1. Salted Egg Prawn
2. Pad Med Mamuang (Beef)

Thai Curry
1. Kang Keow Waan

Fish
1. Deep fried whole sea bass served with spicy sweet Thai bean sauce

Vegetable
1. Pad Broccoli Kung 






Jujur sis cakap pemilihan kami untuk datang makan-makan di Dodo Dim Sum Dan Steamboat memang tepat dan berbaloi. Masing-masing dapat menikmati makanan kegemaran sepuas-puasnya. Selain tu, kami juga enjoy makan sambil chit chat dan bergelak ketawa serta merakamkan moment-moment indah bersama. Restoran Dodo Dim Sum Dan Steamboat ni memang mesra insta (insta-worthy) tau. 


Setiap elemen dalam restoran telah direka dengan teliti daripada hiasan dan pencahayaan hinggalah cara penyajian makanan. Maklum la, sekarang ni kan zaman Med Sos, dah jadi kebiasaan pelanggan menyiarkan foto ke media sosial mereka. Jadi kat sini memang digalakkan untuk bergambar, merakam, berkongsi gambar dan boleh tag @dododimsumbowls dengan hashtag restoran; #enjoylifeenjoydodo.


Oh ya, kalau nak mai makan kat sini sentiasa la riki-riki sosial media restoran ni sebab kadang-kadang mereka adakan juga aktiviti dan contest untuk pengunjung. So, alang-alang datang tu join la sekali kan. Mana la tau ada rezeki. Oh ya, tidak lama lagi, pelanggan akan dapat menikmati pakej istimewa dan pilihan pulangan tunai dengan Program Kesetiaan Dodo (membership). Nak register la, boleh la pi selalu nanti.


So, kalau korang nak suka makan dim sum ataupun steamboat dan mencari tempat untuk makan-makan bersama keluarga dan rakan-rakan boleh la datang ke Dodo Dim Sum Dan Steamboat. Kalau nak order untuk makan-makan kat rumah pun boleh sebab mereka juga ada menyediakan perkhidmatan  pengambilan dan penghantaran melalui dodo.placeorder.my.



Post a Comment

0 Comments