EMPAT SEBAB UNTUK MELAWAT JOGJAKARTA

Empat Sebab Untuk Melawat Jogjakarta
Empat Sebab Untuk Melawat Jogjakarta

EMPAT SEBAB UNTUK MELAWAT JOGJAKARTA | Assalamualaikum semua.. Sebaik sahaja anda mengagumi keindahan pantai di Bali dan setelah menikmati sifat dinamik metropolitan Jakarata, pitstop yang seterusnya pada ekspidisi anda haruslah ke Jogjakarta. Juga dikenali sebagai Yogja atau Jogja, ia dianggap sebagai lokasi yang melambangkan jiwa Indonesia, yang kaya dengan adat, warisan dan juga dimana kesenian Jawa dikekalkan hingga kini.

Berangkat ke bandar ini adalah cukup mudah kerana anda akan dapat mencari banyak airline yang membuat penerbangan terus ke Jogjakarta. dan juga terdapat banyak tempat penginapan untuk setiap bajet. 

Jogja adalah di mana sejarah dan kemodenan bertemu dan ini bermaksud bahawa bersebelahan dengan tapak sejarah yang dipelihara dengan indah dan tradisi, anda juga akan melihat yang berkembang maju, bandar bandar lengkap dengan kafe mewah, pusat membeli-belah dan kesesakan lalu lintas yang boleh tahan. 

Anda juga boleh mencari tawaran tambahan dalam penerbangan dan penginapan dengan Saleduck - satu online deals website yang mengumpulkan kupon dan tawaran daripada pelbagai online platform popular di dalam kategori membeli-belah. Jadi untuk pelancong yang suka terjumpa murah, ini adalah tempat yang cukup hebat untuk bermula.

Dan apabila semua itu telah dijaga, Jogja adalah di mana pengembaraan anda bermula, jadi untuk memudahkan anda ke dalam proses penemuan, berikut adalah empat perkara mengenai bandar penuh perasaan ini untuk dijangka hadapan :

Penduduk Tempatan 

Walaupun sebuah bandar yang sibuk, penduduk tempatan Jogja tetap mempunyai sikap yang santai dan sentiasa ramah jika didekati. Dengan kemesraan inilah anda akan mendapati bahawa ramai di kalangan mereka amat terbuka hati apabila mengisahkan cerita-cerita tentang Jogja, ataupun apabila mengongsi tentang destinasi tempatan yang harus dilawati. 

Kemajuan Seni Kontemporari

Jogja mungkin terkenal dengan kekayaan seni tradisional tempatan tetapi ia juga semakin dikenali sebagai pusat seni kontemporari yang kian maju. Terdapat beberapa ruang seni alternatif dan galeri, terutamanya di sekitar kawasan Jalan Prawirotaman, Jalan Tirtodipuran dan Jalan Panjaitan – kesemua jalan berikut amat dekat diantara satu sama lain. Dari seni fotografi hingga ke pameran yang interaktif, secara keseluruhannya memang jelas tertera ia bebas daripada unsur berpura-pura dan amat menyegarkan.

Empat Sebab Untuk Melawat Jogjakarta
Gudeg

Gudeg

Seperti pepatah inggeris, “The simplest things in life often brings us the most joy”. Pepatah ini amat sesuai apabila bercerita tentang Gudeg. Gudeq merupakan hidangan tradisional Jawa yang popular sebagai sarapan pagi (ataupun bila-bila masa). Ramuan utama bagi hidangan ini adalah nangka muda yang dididih untuk beberapa jam dengan santan, gula kelapa dan rempahan sehingga ia menjadi lembut. Hidangan masam manis ini biasanya disertakan nasi kukus, tempe dan tauhu goreng rangup. Walaupun ia tampak seperti hidangan paling simple di dunia, ia juga benar-benar lazat dan memuaskan.

Empat Sebab Untuk Melawat Jogjakarta
Keindahan Alam di Jogja

Keindahan Alam

Pantai-pantai, air terjun, bukit-bukit pasir, gua, taman negara dan senarai seterusnya. Jogja tidak ada kekurangan apabila ia datang kepada keajaiban alam semula jadi dan terdapat banyak aktiviti yang anda boleh mengambil bahagian dalam tengah-tengah persekitaran ini. Meneroka laluan Taman Negara Kalibiru yang akan membawa anda ke puncak gunung di mana pemandangan yang menakjubkan menanti, pergi ke Gua Pindul untuk “cave tubing” bawah tanah di mana udaranya nyaman dan airnya jelas. Untuk adrenaline junkie , perjalanan Pantai Timur "kabel cart" membolehkan anda membuat perjalanan di seluruh lautan bergelora dalam sebuah troli kayu yang asalnya digunakan oleh nelayan sebagai pengangkutan.



Post a Comment

3 Comments

  1. InshaAllah teringin kesana nanti.. blh la jdikan rujukan nk g kt 4 tmpt ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaAllah... sama la. ritu dah planning nak pi tp tak kesampaian

      Delete
  2. wahhh bestnya! moga-moga dapatlah peluang ke Jogjakarta pulak. hihi

    ReplyDelete