Sensodyne Repair & Protect Deep Repair Dan Kempen #ReclaimLifeSmallPleasures

Sensodyne Repair & Protect Deep Repair Dan Kempen #ReclaimLifeSmallPleasures | Assalamualaikum semua. Tahu tak bahawa ada ‘Kajian Kuantitatif Asia Tenggara & Taiwan (SEAT)' yang dijalankan oleh GlaxoSmithKline (GSK) Consumer Healthcare Malaysia mendapati bahawa sekurang-kurangnya 7 daripada 10 rakyat Malaysia mengalami sensitiviti gigi¹. Ha, agaknya sis pun termasuk dalam statistik tu juga sebab sis pun mengalami masalah gigi sensitif ni.


Pernah tak terfikir macam mana gigi boleh jadi sensitif sedangkan hari-hari kita gosok gigi. Untuk pengetahuan korang, gigi sensitif disebabkan gigi (dentin) terdedah dan menyebabkan pori dalam dentin terdedah. Ada beberapa kemungkinan yang menyebabkan lapisan enamel menipis dan mengakibatkan gigi menjadi sensitif. Penyelidikan Kuantitatif Asia Tenggara & Taiwan (SEAT) juga menunjukkan bahawa kebanyakan penghidap sensitiviti gigi mengalami ketidakselesaan pada gigi mereka apabila mereka memberus gigi mereka (38%), daripada mendapatkan makanan terperangkap di antara gusi dan gigi palsu (33%), makan atau minum sejuk (58%), panas (23%), manis (31%), berasid atau makanan dan minuman masam (29%), dan pedas (15%)¹ .

Apakah Sensitiviti Gigi?
Sensitivity gigi, adalah masalah pergigian biasa yang boleh berkembang dari semasa ke semasa, akibat daripada masalah biasa seperti penipisan gusi dan pengikisan enamel gigi. Ia boleh mula berlaku apabila bahagian dalam gigi yang lebih lembut yang dipanggil 'dentin' terdedah. Dentin terletak di bawah enamel dan gusi. Selepas itu, pencetus luaran (minuman sejuk, kopi panas, dsb.) boleh merangsang sensasi di dalam gigi dan mengakibatkan ciri-ciri sensasi pendek dan tajam bagi sensitiviti gigi² .

Apakah Pembaikan Permukaan?
Enamel gigi ialah lapisan pelindung yang keras dan kelihatan untuk gigi. Walau bagaimanapun, asid dalam diet boleh melemahkan enamel gigi dari masa ke masa, dan menjadikannya lebih terdedah kepada kerosakan selanjutnya. Dengan teknologi pembaikan permukaan, ia secara aktif membantu membaiki enamel yang lemah asid dan melindungi gigi daripada hakisan asid pada masa hadapan. Ia berfungsi dengan mengunci dalam pembaikan mineral yang menyerap jauh ke dalam struktur permukaan enamel untuk membantu membaiki kerosakan mikro dan membina semula kekuatan enamel³.

Apakah Pembaikan Dalam?
Pembaikan mendalam merujuk kepada teknologi canggih dengan kesan yang lebih kuat dalam membaiki dan membentuk lapisan pelindung pada kawasan sensitif gigi. Teknologi NovaMin® dalam rangkaian ubat gigi Sensodyne Repair & Protect Deep Repair, memfokuskan pada membaiki bahagian dalam gigi dan bukannya hanya pembaikan permukaan. Ia mengandungi Fluorida, yang membina lapisan pelindung di atas dentin yang terdedah dan dalam tubular dentin untuk perlindungan yang berkekalan daripada sensitiviti gigi⁴′⁵.

Apakah Tubular Dentin?
Tubular dentin ialah tubular kecil yang terletak di dalam dentin, iaitu lapisan yang keluar dari permukaan enamel ke bahagian dalam gigi, dipanggil ruang pulpa. Memandangkan ia membawa cecair dan nutrien, kesinambungan dan arah aliran bendalir adalah amat penting dalam mengekalkan bekalan nutrien dalam dentin.

So, apa solusi kepada masalah gigi sensitif ni? Ya, antara penyelesaian yang boleh dilakukan adalah dengan memilih ubat gigi yang bersesuaian dan diformulakan khusus untuk masalah ini untuk kegunaan harian .

Sensodyne Repair & Protect Deep Repair


Pernah dengar jenama Sensodyne? Rasanya semua tahu kan bahawa Sensodyne merupakan jenama ubat gigi sensitif yang terkenal. Terbaru Sensodyne memperkenalkan formula baharu iaitu Sensodyne Repair & Protect Deep Repair dengan teknologi NovaMin®.


Kelebihan ubat gigi Sensodyne Repair & Protect Deep Repair adalah :

Melegakan Sensitiviti Gigi
Sensodyne Repair and Protect Deep Repair ialah ubat gigi yang terbukti secara klinikal dapat melegakan gigi sensitif.

Pembaikan lapisan dalam dan perlindungan sensitiviti yang berkekalan
Sensodyne Repair and Protect Deep Repair membantu membaiki* gigi sensitive dari dalam, menghasilkan lapisan pelindung di atas dentin untuk perlindungan sensitiviti yang tahan lama. Dengan teknologi NovaMin®, ubat gigi Sensodyne Repair and Protect Deep Repair lebih memfokuskan untuk membetulkan bahagian dalam gigi.

Formula Baharu dengan NovaMin®
Sensodyne Repair and Protect Deep Repair dikuasakan oleh teknologi NovaMin® yang dipacu oleh Aerosil 200 untuk menyediakan pembaikan yang mendalam, kukuh dan disasarkan sehingga ke dalam tubular dentin untuk membantu mengatasi ketidakselesaan sensitiviti. Ia juga mengandungi Fluorida yang membantu menguatkan lapisan enamel dan memberikan perlindungan harian untuk gigi sensitif.

Terdapat 3 pilihan untuk formula baru ubat gigi Sensodyne Repair & Protect Deep Repair iaitu :
Original
Whitening
Extra Fresh



Pelancaran Kempen #ReclaimLifeSmallPleasures


Bagi mereka yang mempunyai masalah gigi sensitif ni memang akan rasa tidak selesa terutama bila nak makan atau minum makanan dan minuman yang sejuk, panas atau terlalu manis. Ya, setiap orang pasti mempunyai makanan kegemaran. Contohnya seperti teh tarik, manisan dan juga aiskrim. Jika tidak diatasi, ia akan menyebabkan mereka terlepas peluang kecil kesenangan dalam hidup sekaligus memberi kesan ke atas kualiti kehidupan individu.

Jadi bagi memberi kesedaran tentang betapa pentingnya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai masalah gigi sensitif, Sensodyne telah menganjurkan kempen #ReclaimLifeSmallPleasures. Tujuan Kempen #ReclaimLifeSmallPleasures ini adalah untuk melibatkan dan menggalakkan mereka yang mengalami masalah gigi sensitif untuk mengambil tindakan bagi melegakan sensitiviti gigi dengan menggunakan ubat gigi Sensodyne Repair & Protect Deep Repair.
“Kami memahami bahawa ketidakselesaan yang disebabkan oleh gigi sensitif boleh menghalang kita daripada merasai nikmat kehidupan sepenuhnya. Ketika Malaysia mulai kembali normal dalam era pasca pandemik, kempen #ReclaimLifeSmallPleasures ini menyasarkan untuk memberikan inspirasi kepada rakyat Malaysia agar sentiasa mengutamakan penjagaan mulut dan menikmati setiap detik indah yang mereka lalui, tidak kira sama ada menerokai, mencuba dan merasai makanan setiap hari, tanpa perlu bimbang tentang gigi sensitif. Lagipun, hidup terlalu singkat untuk gigi sensitif,”
ujar Bryan Wong, Pengurus Besar GSK Consumer Healthcare Malaysia


Sis juga turut berbesar hati untuk bersama-sama melihat secara virtual majlis pelancaran kempen #ReclaimLifeSmallPleasures ni. Pelbagai perkongsian dan tips mengenai masalah gigi sensitif turut dikongsikan oleh Dr Norul Husna serta info mengenai Sensodyne Repair & Protect Deep Repair dari Ms Rachel Gan. Ha, selebriti Sean Lee pun turut sama berkongsi pengalaman beliau berdepan dengan masalah gigi sensitif dan kini beliau juga menggunakan Sensodyne Repair & Protect Deep Repair.


Masa terima invitation dan Sensodyne #ReclaimLifeSmallPleasures Gift Box dari pihak Sensodyne sis rasa excited tau. Di dalam kotak ni sis dapat Sensodyne’s Care Kit, Gula-gula, Aiskrim dan Minuman panas untuk sis cuba dan uji jika sis ada masalah gigi sensitif. Bila sis dah mencuba ketiga-tiga jenis makanan dan minuman ni ternyata sis ada masalah gigi sensitif ye. Jadi ini bermakna sis memerlukan Sensodyne Repair & Protect Deep Repair.

Cara penggunaan : Gosok gigi 2 kali sehari untuk melegakan masalah gigi sensitif.


Dalam usaha memacu kesedaran sensitiviti gigi pada skala nasional, Kempen Sensodyne #ReclaimLifeSmallPleasures akan dilancarkan secara berperingkat mulai Januari 2022, dengan pelbagai infotainment dan kandungan pendidikan daripada pakar penjagaan kesihatan, rakan media sosial yang berpengaruh dan disampaikan melalui pelbagai platform termasuk portal Sensodyne Malaysia dan saluran media sosial, platform media tradisional dan digital. Sampel ubat gigi Sensodyne Repair & Protect Deep Repair juga akan disediakan kepada 1,000 klinik pergigian di seluruh negara.


Oh ya, Sensodyne Repair & Protect Deep Repair kini boleh didapati di farmasi, klinik gigi, pasar mini, supermarket, pasaraya ataupun secara online. Sekarang ada promosi istimewa di Shopee GSK Flagship Store bermula 10hb hingga 31 January 2022. Dapatkan 1 pek Sensodyne Repair & Protect Deep Repair dengan harga hanya RM10 dan bagi pembelian minimum RM35, akan dapat diskaun tambahan 10% dan RM5 ShopeeFood voucher juga.

Untuk maklumat lanjut boleh rujuk :

Instagram: @SensodyneMY
Facebook: @SensodyneMY

Note:
*Membentuk lapisan perlindungan pada bahagian sensitif gigi. Gosok gigi dua kali sehari untuk perlindungan daripada kesensitifan yang berpanjangan

Penafian (Disclaimer) : Maklumat yang disiarkan adalah semata-mata untuk tujuan pendidikan dan maklumat, tidak bertujuan sebagai pengganti nasihat profesional dan tidak boleh dipercayai seperti itu. Keputusan individu mungkin berbeza-beza. Rujuk doktor gigi anda jika gejala berterusan

¹ GSK Consumer Healthcare. Sensodyne Southeast Asia & Taiwan Quantitative Research –
Malaysia Market Session. September 2021.
² Sensodyne Malaysia. About Sensitivity - Causes. Retrieved from link.
³ Sensodyne Malaysia. About Sensitivity - Causes. Retrieved from link.
⁴ GSK Health Partner. Sensodyne Repair & Protect Deep Repair. Retrieved from link
⁵ GSK Health Partner. Novamin Technology Science. Retrieved from link
⁶ GSK Health Partner. Sensodyne Repair & Protect Deep Repair. Retrieved from link
⁷ GSK Health Partner. Novamin Technology Science. Retrieved from link


Post a Comment

13 Comments

  1. Rawlins memang pengguna Sensodyne sebab gusi dan gigi sensitif. This one tak try lagi. Bleh try pasnie

    ReplyDelete
  2. I'm a user of Sensodyne toothpaste and tooth brush. I believe Sensodyne is the best brand for tooth care now.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yess.. For me mmg selesa guna sensodyne 🤗🤗

      Delete
  3. Nina pengguna Sensodyne lama dah sejak my doktor Gigi syorkan. Memang berkesan untuk Gigi sensitive

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh.. Tapi mmg bagus kan. Sis pun dah rasa perubahan lepas guna sensodyne 🤗

      Delete
  4. With my teeth sensitivity I think I should really switch my Toothpaste to Sensodyne and see if it helps my condition.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yess, better u try sensodyne esp repair & protect deep repair ni. Hope its can help u

      Delete
  5. i mmg suka sensodyne.. suka dgn rasa sensasi ubat gigi ni.. sesuai utk gigi yg sensitive

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, suka juga dgn rasa ubat gigi sensodyne ni. Tak terlalu berangin sangat

      Delete
  6. I m using this toothpaste to reduce my tooth sensitivity, it works

    ReplyDelete
    Replies
    1. Me too.. Dah nampak perubahan & now slowly i dah boleh makan esp yg sejuk like aiskrim 😋

      Delete
  7. Dr dulu sampai sekarang, jenama sensodyne ni memang bagus untuk GG yang bermasaalah.. Suami sampai skrg guna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada masalah gigi sensitif mmg sesuai sangat la sensodyne ni kan 🤗

      Delete