Khasiat Dan Resipi Enak Menggunakan Blueberry Washington

9/13/2020

Khasiat Dan Resipi Enak Menggunakan Blueberry Washington | Assalamualaikum semua.. Sejak-sejak berat badan dah naik ni sis dah mula mengambil berat mengenai pemakanan sis. Ye la, dulu main hentam je makan tapi bila dah gemuk barulah rasa menyesal dan risau takut penyakit pula yang datang menyerang. Jadi sekarang sis akan ambil makanan yang lebih sihat dan menggunakan bahan yang berkhasiat. 


Bila sebut je mengenai makanan berkhasiat ni, sis teringat mengenai perkongsian seorang pakar pemakanan iaitu Ms Indra Balaratnam mengenai khasiat Blueberry Washington. Rasanya ramai yang tahu rupa blueberry ni kan tapi tahu tak apa kebaikan dan khasiat Blueberry Washington terhadap kesihatan kita? Ha, kalau nak tahu meh sis kongsikan apa yang sis baca dari perkongsian Ms Indra Balaratnam. 



Kebaikan Dan Khasiat Blueberry Washington


Blueberry Washington ditanam secara meluas di Amerika Syarikat di mana Washington menjadi negeri pengeluar terbanyak di sana. Tu sebab namanya dipanggil Blueberry Washington. Ini kerana tanah disana yang subur dan bagus untuk penanaman blueberry.


Menurut pakar pemakanan Ms Indra Balaratnam, satu cawan buah blueberry Washington mempunyai 80 kalori dan kandungan lemak dan sodium yang rendah. Blueberry Washington mempunyai fitonutrien yang disebut polifenol. Kumpulan ini merangkumi antosianin, yang merupakan sebatian yang memberikan warna biru kepada blueberry. Kementerian Kesihatan Malaysia mengesyorkan agar kita mengambil pelbagai jenis buah dan sayuran yang berwarna untuk memanfaatkan fitonutrien (nutrien berwarna dalam buah/sayur) tersebut. Blueberry adalah pilihan terbaik untuk mendapatkan warna biru/ungu dalam diet pemakanan kita.



Berikut pula adalah fakta mengenai khasiat Blueberry Washington :

  • Blueberry Washington adalah sumber Vitamin C yang baik dan tinggi mangan. (1) 
  • Vitamin C diperlukan untuk pertumbuhan dan pengembangan tisu dan menggalakkan penyembuhan luka. (3)
  • Mangan membantu tubuh memproses kolesterol dan nutrien seperti karbohidrat dan protein. (4)
  • Blueberry juga merupakan sumber serat makanan yang baik, dengan 1 cawan blueberry memberikan 3.6 gram serat. (1) 
  • Serat makanan boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dan menambah banyak makanan anda, yang dapat membantu anda merasa kenyang lebih cepat. (5, 6)


Blueberry Washington Segar Atau Sejuk Beku


Bagus kan khasiat dan kebaikan Blueberry Washington ni. Walau bagaimana pun di Washington blueberry segar hanya boleh didapati pada musim panas sahaja. Tapi jangan khuatir, walaupun jauh nak dapatkan Blueberry Washington yang segar, kita boleh je beli Blueberry Washington sejuk beku yang ada dijual di pasaraya. Ha, walaupun sejuk beku tapi khasiatnya tetap bagus malah ada Penyelidikan di Selatan Universiti Negeri Dakota menunjukkan bahawa membeku blueberry menjadikannya kuat antioksidan lebih banyak tersedia untuk tubuh manusia. Ini adalah kerana antosianin, sebatian antioksidan yang menjadikan blueberry berwarna biru terdapat di kulit buah beri. Apabila beku, kristal ais kecil mengganggu struktur sel yang seterusnya memudahkan sistem kita mengakses antosianin yang terdapat di dalam kulit.Lagipun blueberry sejuk beku boleh dimakan dalam masa 3 bulan. Boleh la simpan dalam peti sejuk kan dan guna bila nak makan ataupun masak bersama hidangan kegemaran.



Cara Menikmati Kebaikan Blueberry Washington Dalam Makanan


Kementerian Kesihatan Malaysia mengesyorkan "Suku Suku Separuh" sebagai panduan ketika anda sedang membetulkan pinggan makanan. Isi sekurang-kurangnya separuh pinggan anda dengan pelangi buah-buahan dan sayur-sayuran, ¼ dengan sebutir dan plate pinggan anda dengan protein tanpa lemak.


Terdapat banyak cara cepat dan mudah untuk memasukkan kebaikan Blueberry Washington ke dalam makanan anda:

  • Tambahkan blueberry Washington ke bijirin, gandum atau smoothie atau salad anda
  • Masukkannya ke roti cepat seperti muffin, penkek, roti
  • Mereka membuat ramuan yang tidak curiga dalam bebola daging, burger buatan sendiri
  • roti dan bakso. Ini membantu anda mengurangkan penggunaan begitu banyak daging dalam resipi anda
  • Untuk makanan ringan yang mudah yang dapat membuat anda puas sepanjang waktu makan, ambil segelintir
  • blueberry Washington segar,
  • Gunakan blueberry Washington untuk memasak sos untuk makanan utama anda atau sebagai berendam. Mereka pergi
  • baik dengan kentang tumbuk daging tanpa lemak dan jauh lebih baik daripada botol
  • perasa / saus tomat yang tinggi natrium dan rendah nutrien
  • Taburkan segenggam blueberry Washington ke atas yogurt Yunani atau beku yang sejuk
  • makanan pencuci mulut sihat yang menggembirakan


Berikut adalah 2 resipi yang dikongsikan oleh Ms Indra Balaratnam :


WASHINGTON BLUEBERRY REHYDRATOR

Saiz Hidangan : 1 orang

Bahan-bahan:
  • ½ cawan Blueberry Washington jenis sejuk beku
  • 250 ml air kelapa
  • 1 pisang sejuk beku (kecil) atau ½ pisang sejuk beku (besar)

Cara masak :
  • Masukkan semua bahan ke dalam pengisar smoothie 
  • Kisar hingga rata 
  • Hidangkan sejuk


Analisis Nutrien (setiap hidangan):

★ Kalori: 160
★ Protein: 3g
★ Jumlah lemak: 1 g
★ Lemak tepu: 0g
★ Karbohidrat: 38g
★ Serat makanan: 7g
★ Kolesterol: 0mg
★ Natrium: 254 mg
★ Vitamin C: 20mg
★ Vitamin A: 92 IU
★ Kalsium: 66mg
★ Besi: 1.1mg




WASHINGTON BLUEBERRIES WHOLEWHEAT WAFFLES

Saiz Hidangan : 6 wafel segi empat tepat bersaiz standard

Bahan-bahan:
  • 1 cawan Blueberry Washington sejuk beku
  • 1 ½ cawan tepung atta (tepung gandum)
  • 3 sudu teh serbuk penaik
  • ½ sudu teh garam
  • 340 ml susu rendah lemak
  • 2 biji telur - dipukul rata
  • 3 sudu besar minyak masak sayur
  • 2 sudu besar kacang almond

Cara Masak :
  • Masukkan telur yang telah dipukul, susu rendah lemak dan minyak sayuran ke dalam mangkuk besar dan gaul sebati.
  • Dalam mangkuk lain, campurkan tepung atta (tepung gandum), serbuk penaik dan garam.
  • Adun campuran tepung atta ke dalam campuran telur hingga digabungkan menjadi sebati adunan halus.
  • Campurkan kacang badam ke dalam adunan
  • Kacau perlahan-lahan dalam 1 cawan blueberry Washington sejuk beku. Pastikan jangan kacau terlalu kuat untuk elakkan blueberry hancur
  • Panaskan acuan wafel mengikut suhu yang ditetapkan pada arahan.
  • Tuangkan adunan yang cukup ke dalam acuan wafel yang telah dipanaskan dan masak hingga coklat keemasan.

Analisis nutrien (setiap wafel segi empat tepat):
★ Kalori: 238
★ Protein: 8g
★ Jumlah lemak: 11g
★ Lemak tepu: 2g
★ Karbohidrat: 29g
★ Serat makanan: 4g
★ Kolesterol: 59mg
★ Natrium: 244mg
★ Vitamin C: 1mg
★ Vitamin A: 200 IU
★ Kalsium: 201mg
★ Zat besi: 2mg





You Might Also Like

0 Comments

Hubungi Saya

Name

Email *

Message *

Like My Facebook Page

Follow My Social Media

Subscribe