Persatuan Pembangunan Artisans Memberi Anugerah Kepada 14 Artisan Wanita Tempatan

Persatuan Pembangunan Artisans Memberi Anugerah Kepada 14 Artisan Wanita Tempatan | Assalamualaikum semua.. Wah, kagum betul sis bila melihat semakin ramai kaum wanita yang berjaya hasil dari perniagaan. Bukan senang ye untuk menjalankan sebuah perniagaan tambahan pula kita baru sahaja pulih dari gelombang pandemik. Namun berkat kesabaran dan kegigihan, para wanita ini terus bangkit dan berusaha tanpa putus asa.


Untuk pengetahuan korang, apa yang sis maksudkan di atas adalah mengenai 14 orang Artisan wanita yang luar biasa dan telah membina perniagaan mereka walaupun terpaksa menempuh keadaan ekonomi yang tidak menentu sepanjang 3 tahun yang lalu. Berkat dari kesungguhan mereka dalam bidang artisan, Persatuan Pembangunan Artisans (PPA) telah memberi anugerah pengiktirafan atas kegigihan keusahawanan mereka yang tidak berbelah bahagi serta muncul sebagai penjual terbaik di The Artisans Haven iaitu pasaran e-dagang khusus dan 3 kedai runcit untuk artisan tempatan.


Sis rasa sungguh teruja apabila menjadi saksi untuk Majlis penyampaian anugerah yang diadakan pada 16 Mei 2023 di Pavilion Kuala Lumpur. Majlis ini telah dirasmikan oleh YB Dato' Sri Hajah Nancy binti Haji Shukri, Menteri Wanita, Keluarga, dan Pembangunan Komuniti. Kehadiran beliau di majlis itu bertujuan untuk mengukuhkan lagi usaha untuk pemerkasaan dan kesaksamaan wanita dalam persada keusahawanan Malaysia, di mana potensi perniagaan yang diterajui wanita masih belum dimanfaatkan sepenuhnya. 


Wahh, sis rasa bersemangat apabila melihat barisan para wanita berjaya di depan mata. Tahniah sis ucapkan kepada semua 14 Artisan wanita yang menerima anugerah. Mereka adalah Helping Hands Penan Bhd, The Asli Co., Gocheeks, Cherita Chocolate, Tudung Saji Che Ton, Caropaya' Handicraft, Olfac3 Perfumes, Neecola Handmade, Mizzy Collections, Candle Pit Stop, TAS by Woman of Substance, Createe Kit, Puhus Pepper Plantation, dan Enfiniti Academy.


Oh ya, mungkin ada di antara pembaca sis yang tidak mengetahui mengenai majlis Anugerah ini kan. Sebenarnya majlis anugerah ini adalah sebahagian daripada kempen Memperkasa Wanita dan Komuniti PPA 2023, inisiatif selama setahun yang bertujuan untuk mempromosi dan meraikan produk buatan tangan yang dibuat oleh Artisan wanita. Kempen ini juga disokong oleh CIMB Bank, DHL Malaysia, dan FMT Media. Bagi memberi inspirasi dari kisah tentang perusahaan artisan tempatan, PPA dan The Artisans Haven akan menganjurkan siri ceramah dan bengkel, serta tiga Jom Artisans Bazaar yang besar di Lembah Klang.


“Bertahan dan berkembang maju dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah mencabar walaupun untuk perniagaan berskala besar. Itu mengapa ia lebih memberi inspirasi untuk melihat keberanian, kreativiti dan daya tahan yang luar biasa yang usahawan wanita ini menjelmakan. PPA berbesar hati untuk menjadi tuan rumah kepada mereka di anugerah ini majlis di Pavilion Kuala Lumpur, dan akan terus komited untuk mencipta yang lebih mantap rangkaian sokongan dan pemerkasaan untuk wanita dan komuniti artisan tempatan.”
Mohar Ibrahim, Ahli Lembaga Pengarah Persatuan Pembangunan Artisans ~

“Sebagai milik dunia penyedia perkhidmatan ekspres antarabangsa yang terkemuka, kami percaya akan kepentingan memberi penjual a platform untuk berkongsi barangan mereka dengan dunia. DHL telah menyokong yang diterajui wanita dan artisan perniagaan dalam perdagangan merentas sempadan melalui inisiatif global GoTrade kami di 220 negara. Kami berbangga untuk bekerjasama dengan The Artisans Haven dan memberikan sokongan kami untuk meraikan kecil dan usahawan bersaiz sederhana, komuniti teras untuk industri perkhidmatan ekspres global."
~ Julian Neo, Pengarah Urusan DHL Express Malaysia dan Brunei ~

“Kami berbangga untuk menyokong The Artisans Haven dan PPA dalam memartabatkan komuniti artis tempatan dan memperkasakan usahawan wanita melalui kempen yang bermakna ini, sambil kita bekerjasama untuk memacu pertumbuhan inklusif. Sebagai sebuah organisasi yang didorong oleh tujuan, kami berharap dapat menjana lebih besar penghargaan untuk kraf tempatan kita dan menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia untuk menyokong inspirasi ini wanita kerana daya tahan dan kreativiti mereka yang luar biasa. Kami mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada semua pemenang anugerah yang benar-benar layak mendapat pengiktirafan ini”
~ Effendy Shahul Hamid, Ketua Pegawai Eksekutif, Pengguna Kumpulan dan Perbankan Digital Kumpulan CIMB ~


Selepas majlis anugerah, sis dan semua tetamu yang hadir sempat membuat tour ke Jom Artisans Bazaar yang kedua diadakan sempena Hari Wanita Antarabangsa dan berlangsung sekarang sehingga 14 Jun 2023 di Tokyo Street, Pavilion Kuala Lumpur.


Dengan menampilkan 40 jenama tempatan, bazaar ini membantu komuniti artisan tempatan untuk berhubung satu sama lain serta lebih ramai rakyat Malaysia untuk memajukan perniagaan kecil mereka. Terdapat pelbagai barangan kraftangan ada dijual malah pengunjung juga boleh menempah khas barangan buatan tangan dengan penuh kasih sayang oleh pembuat kraftangan wanita.




Terdapat juga promosi untuk pelanggan CIMB iaitu mulai sekarang hingga 15 Jun 2023, pelanggan CIMB akan menikmati potongan harga 10% untuk barangan terpilih jenama di Jom Artisans Bazaars apabila mereka membeli dengan kad debit atau kredit mereka. Untuk lebih maklumat mengenai jenama yang mengambil bahagian, sila layari https://deals.cimb.com/darti.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang The Artisans Haven, layari https://market.artisanshaven.com.my/.



Post a Comment

0 Comments