Jenis-Jenis Wadai Banjar

18.6.13

Hola semua,

hohoho..
Hari ni nak share ngan korang
jenis-jenis wadai banjar

Apa tu wadai banjar??
mungkin ada yang tau, mungkin ada yang tak tau kan
wadai = kuih
banjar = keturunan banjar

so, maksudnya kuih tradisi orang-orang banjar ler..
hehehe

wadai balungan hayam
Wadai balungan hayam
Sejenis kuih yang diperbuat dari tepung dan berintikan kelapa

wadai kalakatar
Wadai kalakatar

Sejenis kuih yang diperbuat dari tepung dan kelapa muda


wadai papudak
Wadai papudak
Sejenis kuih diperbuat dari tepung beras dan santan (seakan-akan tepung bungkus)


wadai kiping
Wadai kiping
Sama seperti pengat tetapi isinya diperbuat dari tepung pulut


p/s : amacam?? pernah rasa tak??



sumber gambar : google




You Might Also Like

4 ♥ Surat Cinta ♥

  1. wadai kiping je pernah rase..yg lain xpernah rase lagi..

    ReplyDelete
  2. Mcm kenal je gambar wadai balungan hayam tuh....

    ReplyDelete
  3. Wadai balungan hayam terbaieek. Kuih jenis tidak pernah dibuat oleh etnik melayu yang lain. Istemewa dan tersendiri.

    ReplyDelete

Hubungi Penulis

Name

Email *

Message *

PRchecker.info
free web site traffic and promotion

Subscribe