Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal

10.8.15

Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal | Salam Uolss.... Korang dah tengok Filem To The Fore ? Last week aku dah tengok filem ni. Memang best sebab cerita dia lain dari filem-filem biasa atau animasi. Korang akan dibawa masuk ke dunia sukan berbasikal dan cabaran yang mereka hadapi waktu pertandingan. Fuhhhh... bukan senang rupanya jadi pelumba basikal ni. Teringat pulak kat jaguh basikal kita saudara Azizulhasni Awang.... ehh, jom tengok apa yang menarik pasal filem ni.

Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal

Filem To The Fore


Filem To The Fore adalah sebuah filem bertemakan sukan berbasikal yang penuh dengan rintangan, keberanian, cabaran gentir, drama dan air mata yang diharungi oleh pesaing-pesaing berbasikal profesional. Filem ini memaparkan aksi-aksi lasak sukan berbasikal yang mendebarkan dan himpunan terbesar di dunia. Ianya  pasti diminati para penonton sama ada korang peminat sukan berbasikal atau pun para peminat filem.

Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal


Tidak kira jika korang pernah ataupun tidak pernah menyaksikan perlumbaan sukan basikal, filem ini disaji dengan tugasan keberanian, kelajuan dan cabaran gentir, yang pasti akan membawa korang kepada dunia sukan perlumbaan basikal! Walaupun filem ini mengenai sukan perlumbaan basikal, pengarah Dante Lam turut memberi tumpuan kepada setiap watak-watak filem untuk memajukan plot. Menonton filem ini korang akan terasa seperti mengikut bersama peserta-peserta muda ini dalam perusahaan mereka untuk mencapai matlamat tersendiri, dan mengetahui apa yang harus dilakukan mereka demi mencapai impian.

Sinopsis Filem To The Fore


Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal


Pelumba handalan dari korea Zheng Zhiyuan (Choi Siwon) adalah orang yang paling penting di dalam pasukan Xuangguang dengan posisinya selaku “sprinter”. Dua orang pelumba baru, Chou Ming (Eddie Peng) dan Qiu Tian (Shawn Dou) amat kagum dan tertarik dengan kekuatan dan skil Yuan. Mereka merasa bangga boleh menjadi ‘pacesetter’ kepada Zheng demi mencipta peluang kemenangan untuknya. Kerjasama sempurna tiga pelumba ini telah mendatangkan banyak kemenangan kepada pasukan mereka. Namun begitu percanggahan mula muncul apabila Zheng sentiasa berdiri di pentas penyampaian anugerah sebagai pemenang tunggal. Chou Ming dan Qiu Tian terpaksa menerima hakikat bahawa gelaran juara hanya untuk seorang sahaja dan mereka tetap “pace setter” yang tidak mendapat tumpuan. Sejak itu, tiga rakan seperjuangan ini dipengaruhi oleh ambisi sendiri, persefahaman dan semangat berpasukan mula hilang lalu menyebabkan keputusan pertandingan yang buruk. Akhirnya mereka bertiga berpisah dengan tarik diri dari pasukan dan meneruskan kerjaya masing-masing. Walaubagaimana pun, tiga pelumba ini ditakdirkan untuk bertembung lagi apabila masanya sudah tiba dan kali ini mereka perlu menentukan siapa yang layak digelar terbaik. 

Tarikan Utama Filem To The Fore


Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal


Diarahkan oleh pemenang anugerah pengarah Dante Lam, Filem To The Fore akan membawa para penonton dalam sebuah perjalanan yang mengelilingi dunia sambil mengikuti perjuangan Eddie Peng, Choi Siwon, Shawn Dou dan Wang Luodan yang terus berusaha demi perlumbaan sukan basikal di seluruh dunia. Bersedia untuk menyaksikan adegan yang merangkumi seluruh Eropah, bandar-bandar di Asia, adegan udara di Taipei & Taiwan, Hong Kong, Alps yang diliputi salji, Busan yang moden di Korea Selatan, padang pasir Tengger yang megah, Shanghai dan banyak lagi.

Lokasi Utama Filem To The Fore


Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal

Padang Pasir Tengger 


Padang pasir Tengger adalah padang pasir China keempat terbesar, yang mempunyai bukit pasir beralun dan luas sejauh mata memandang. Tersembunyi dalam padang pasir ini, adalah Swan Lake serta Moon Lake, sepasang oasis yang dikelilingi tumbuh-tumbuhan.

Gunung Alps


Gunung Alps yang diliputi salji menjadi latarbelakang untuk mentabir sukan perlumbaan berbasikal di kawasan pergunungan.Landasan di kawasan pergunungan mungkin mencabar, tapi pemandangan yang menakjubkan menjadikan cabaran amat berharga. Shawn Dou khususnya, amat teruja untuk menyaksikan pelangi berkembar dan demi adegan yang begitu istimewa, dia sanggup menunggang landasan tersebut 6 kali berturut-turut demi memastikan pelangi berkembar ditangkap ke dalam filem!

Pusat Bandar Hong Kong


Pusat bandar Hong Kong sentiasa sibuk dengan lalu-lintas, tetapi pengarah Dante Lam berkeras untuk merakam penggambaraan dimana beribu-ribu penunggang basikal berlumba di sepanjang trem garis Hong Kong yang terkenal.

Demi melaksanakan tugas tersebut, para pelakon & krew terpaksa menyediakan segala-galanya pada malam sebelumnya, bersiap-sedia menjelang subuh, dan menghabiskan penggambaran dalam masa yang singkat mungkin demi mengurangkan gangguan lalu-lintas. 

Busan, Korea Selatan


Korea Selatan adalah antara negara-negara Asia yang mempunyai kemudahan berbasikal yang paling lengkap dan moden. Dengan bantuan dari Persatuan Berbasikal Korea (Korean Cycling Association), filem ini berpeluang membuat penggambaran di “Spo1 Park” yang terkenal di Busan bersama pelumba basikal kebangsaan Korea. “Spo1 Park” mempunyai kemudahan lumba basikal dan latihan yang paling maju di Asia, yang berfungsi sebagai tempat berlatih untuk para pelakon.

Penutupan Jalan Kaohsiung, Taiwan


Pengarah Dante Lam bercita-cita tinggi. Beliau ingin membuat adegan filem berbasikal yang merentangi 13KM yang melibatkan ribuan penunggang basikal. Dengan kerjasama pelbagai pihak, beliau berjaya mendapat permit untuk menutup jalan sepanjang 13km di Kaohsiung, dan turut menempatkan 20 buah kamera udara serta darat. Adegan tersebut bukan sahaja menggambarkan Taman Laut Qijin, Tasik Meinong, tapi juga termasuk banyak pemandangan panorama Taiwan.

Pengenalan Watak Filem To The Fore


Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal


Filem To The Fore menampilkan watak-watak yang penuh dengan personaliti, setiap individu di dorong oleh cita-cita dan keinginan tersendiri. Ada yang berlumba demi mencapai kemenangan, ada yang berlumba demi membuktikan bakat sendiri. Demi mencapai impian, mereka tidak akan membiarkan mana-mana rintangan menghalang mereka mencapai matlamat.

Chou Ming (dilakonkan oleh Eddie Peng)


Chou Ming adalah seorang pakar “wind-breaker” yang telah pun terkenal dalam arena berbasikal apabila dia menyertai Pasukan Radiant. Dalam Pasukan Radiant, dia membina persahabatan dengan pelumba utama pasukan tersebut, Zheng Zhiyuan. Walaupun mereka berdua adalah kawan, keinginan Chou Ming untuk menjadi pemenang mula mencemarkan mindanya secara beransur – dan Chou Ming sedar bahawa kemenangan hanya boleh dicapai dengan pengorbanan. Sejauh manakah Chou Ming akan mengorbankan segala-galanya untuk menang?

Zheng Zhiyuan (dilakonkan oleh Choi Siwon)


Zheng Zhiyuan adalah pelumba Korea yang terkenal sebagai seorang yang tenang dan berbakat. Dia merupakan sahabat baik Brother Li (dilakonkan oleh Andrew Lin) dan tidak teragak-agak semasa dihampiri Brother Li untuk menjadi sebahagian Pasukan Radiant. Di Pasukan Radiant, Zheng Zhiyuan membentuk hubungan yang rapat dengan Chou Ming, tetapi bila Zheng sedar bahawa kemahiran Chou Ming semakin maju – Zheng tahu persaingan antara kawan karib ini tidak lagi dapat dielakkan.

Qiu Tian (dilakonkan oleh Shawn Dou)


Qiu Tian memainkan peranan sokongan dalam Pasukan Radiant.Disebabkan masalah jantung, dia tidak mampu berpecut, dan terpaksa berperanan membantu rakan sepasukan lain untuk menangkap kedudukan dan “wind break”. Pada mulanya, Qiu Tian dan Chou Ming membentuk pasangan yang kuat – tetapi apabila mereka berdua jatuh cinta kepada gadis yang sama, Shiyao (dilakonkan oleh Wang Luodan), mereka bertukar menjadi musuh ketat. Selepas pembubaran Pasukan Radiant, Qiu Tian menumpukan segala usahanya untuk mengatasi masalah jantungnya, dan menjadi pesaing Chou Ming terbesar.

Huang Shiyao (dilakonkan oleh Wang Luodan)


Berasal dari negara China, Huang Shiyao merupakan bekas pelumba basikal  trek wanita yang kini ahli Pasukan Virgo. Selepas berusaha selama 6 bulan secara intensif dan menjadi pesaing utama dalam arena basikal, dia mendapati bahawa dia mempunyai embolisme pulmonari yang sukar untuk disembuhkan. Dengan kesihatan dan keadaan kewangannya semakin terdesak, Shiyao memutuskan untuk membuat satu percubaan yang terakhir ketempat kejadian berbasikal yang kompetitif.

Untuk lebih menyukarkan keadaan, rakannya Chou Ming dan Qiu Tian jatuh cinta kepadanya, dan Shiyao tahu bahawa dia hanya boleh memilih seorang sahaja. Siapakah yang akan dia pilih?


Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal


Filem To The Fore diterbitkan bersama oleh Emperor Motion Pictures, Evergrande, iQiyi, Sunning &Huace Media, dan diedarkan oleh Emperor Motion Pictures. Filem ini diarahkan oleh Dante Lam dan menampilkan pelakon hebat seperti Eddie Peng, Choi Siwon, Shawn Dou, Wang Luodan, Carlos Chan, Nana Au-Yang dan Andrew Lin.

Filem To The Fore | Kisah Pelumba Basikal


Lepas abis tengok filem ni, apa yang aku boleh kata, aku sangat kagum dengan semangat kesukanan dan semangat persahabatan antara mereka bertujuh ni. Tambahan lagi masa pertandingan, seolah-olah kita ada sekali di dalam kelompok mereka. Dah la hero hensem-hensem belaka... ekikiki. Salute to the team production. So, kalau korang nak cari kelainan dalam filem, boleh tonton Filem To The Fore diedarkan oleh RAM Entertainment yang ditayangkan di seluruh pawagam Malaysia bermula 6 Ogos 2015.





You Might Also Like

2 ♥ Surat Cinta ♥

  1. ingat cite pasal pocket rocket man da tadi haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak la... tp pasal pelumba basikal jugak. tu yg teringat kat dia... hehe

      Delete

Hubungi Penulis

Name

Email *

Message *

PRchecker.info
free web site traffic and promotion

Subscribe